Říká
se, že první věc, která nás napadne, když se ptáme na určité
téma, je ta nesprávnější, protože pochází z našeho vnitřního
já a ne z logiky. Ta se k úsudku přidává až po nějaké době.
Při slovech „boží dar věnovaný lidské mysli“ mi vyvstane
jediné slovo – moudrost. Čím víc nad tím přemýšlím, tím
více jsem si tím jistá a zároveň úplně naopak. Záleží tu na
úhlu pohledu, například jinak k tomu přistoupí nábožensky
založený člověk a ateista. Postupně u mne zavládá názor, že
to může být jakákoliv lidská vlastnost, které si tázaný
člověk váží pro její morální hodnotu nebo obyčejný
sentiment. Mohu tu tedy konstatovat, že jsou tyto slova velmi obecná
a nekonkrétní, tudíž je každý pochopíme nějak jinak.
Moudrost.
Vlastnost člověka pro mě dokonalá. Moudří lidé mi přijdou
velice zvláštní, ne ve špatném slova smyslu, to naopak. Jsou tak
nějak nadřazeni nad námi ostatními, protože jejich duševní
hodnoty jsou mnohem opodstatnělejší a ne tak rozmařilé. Moudrý
člověk totiž o sobě neřekne, že je moudrý, protože pak by v
očích ostatních nebyl. Smí si to tedy pouze myslet, ale už tohle
poukazuje na to, že zase tak moudrý není a jeho vlastní ego je mu
cennější. Moudrost a pýcha tedy opravdu nejdou pospolu.
Otázka
tedy je, jak se člověk stane moudrým? Snad si uvědomí sám sebe,
co pro sebe znamená, proč je tam, kde je a kam směřuje. V prvé
řadě jde o člověka samého a okolní podněty jsou vedlejší.
Moudrost je výsledkem práce na sobě samém, výsledek opravdového
duchovního růstu. Konvenční cesta k moudrosti, se kterou se běžně
setkáváme, je prostá. Člověk se uchýlí do postraní a udržuje
s vnějším světem minimální kontakt, vyhledává klid a ticho,
hodiny a hodiny rozjímá nad nejrůznějšími výplody mysli a
rozmýšlí především nad sebou samým. Hledá své ideály, které
vzhledem k jeho osobnosti, mu přijdou jako ty nejsprávnější.
Snaží se podle nich řídit, jednat podle svého nejlepšího
uvážení a svoji životní filosofii přenášet i do reálného
života. Když se jim podaří povznést se nad vše, co bylo, jsou
připraveni opravdově přijmout to, co má přijít.
Když
už nad tím přemýšlím poměrně dlouhou dobu, tak božím darem
pro mne je i jakákoliv ctnost. Poctivost, Soucit, Udatnost,
Spravedlnost, Obětování, Čest, Osvícenost a Pokora. Představme
si, jak by svět bez těchto ctností vypadal. Ty tedy opravdu musejí
pocházet od boha; boha v každém znás, který nám říká, co je
správné a co ne.
Proberme
si tedy jednotlivé ctnosti, co pro nás vlastně znamenají.
Poctivost. Žít ve světě, kde by žádný člověk nebyl poctivý,
každý by se jen snažil oklamat druhé kvůli vlastnímu zisku a
nedůvěra v druhé by nebrala konce, jedním slovem: katastrofa.
Soucit. Mnohdy nám může přijít jako absolutně zbytečný a
vyvolávající jen další konflikt, ale opak je pravdou. Ne nadarmo
se soucitu říká láska s odvahou spojena v jedno. Protože to, co
díky jeho projevení přijde, nelze ničím nahradit. Tu platí, že
risk je zisk. Udatnost. Nejen výsada rytířů, ale i normálních
lidí, kteří se v případě nutnosti v ony rytíře mění. Kde
zbabělci vládnou, nic dobrého nevzejde. Spravedlnost. Každý na
ni má mít právo. Aby za činy druhých nepykali jiní lidé.
Bohužel mnohdy bývá pozadu. Cesta k ní bývá trnitá a plná
nástrah, snadno tedy člověk od jejího hledání upustí.
Obětování. Jedna z největších zkoušek lidí, zda dokáží své
potřeby umístit na pomyslném druhém místě za potřebami
druhých. Vyžaduje respekt a toleranci. Je třeba si to dopředu
promyslet, vyčítat totiž jiným vlastní dobrovolný čin, je
naprosto nemístné. Čest. Čest je vlastně v přeneseném slova
smyslu hrdost. Ne ta hrdost, kterou získáme například po
prokázání vlastních kvalit, ale hrdost naše vlastní. Ta která
nám nedovolí se zesměšňovat před ostatními, ta která
by nás nikdy nedovolila porušit své ideály, ubližovat lidem nebo
zvířatům a spoustu dalších věcí by nás teoreticky nikdy
neměla nechat udělat. Ale jak se zdá, mnoha lidem je tato ctnost
cizí. Osvícenost. Není snad osvícenost vlastně směrem nás
všech? V něčem se prosadit a nechat odkaz. Zůstat tu ve formě
naší práce a činů, zanechat něco, nad čím se jednou někdo
zamyslí a řekne si, on to dokázal. Tím, že si to už pomyslí,
se naše snaha vydařila. Může mít dvě podoby – zlou a dobrou.
Někdo se bude snažit o to si získat „nesmrtelnost“ přes dobré
činy; pomoc potřebným, vývoj technologií, které mohout prospět,
vzdělávání negramotných a mnoho dalších. Lze sem zařadit
pokroky ve veškerých vědních oborech, ale i sportu, vzdělání i
prostě ve společnosti. Ale co má co dočinění sport s dobrými
činy? Je to prosté, tím že se snažíme my, dává to impuls k
tomu, aby se snažil i někdo další. I jediný člověk může
přivést dav k činnosti. Lze ale, bohužel, svůj odkaz i zneužít.
Dát prostor tomu, aby se děly zlé věci, aby je někdo vykonával
za účelem naplnění onoho negativního odkazu. Předhánění se v
tom, kdo má odvahu udělat horší věci, než někdo před ním.
Proto by měl každý pečlivě zvážit, co tu po sobě zanechá,
protože to je to jediné, co nakonec jednou zůstane. A poslední z
osmi ctností, Pokora. Je to velmi nespecifikovatelná vlastnost.
Každý její hranice vytyčíme jinak; co považuji já za únosné,
vy odsoudíte. Pokorný člověk se naučí přijímat s láskou, ale
naopak i dávat. Je skromný, ke štěstí mu stačí málo, váží
si toho co má a nemaří zbytečně čas zabýváním se hloupostmi.
Svými úspěchy se nechlubí, raduje se z nich sám a mluví o nich,
jen když je požádán. Pýcha je mu cizí, protože stojí na druhé
straně a velice se ho dotýká, když s ním někdo nejedná tak,
jak si zaslouží. Tak ,jak se on chová ke druhým. Pokud někdy
naleznete člověka, který alespoň polovinu těchto ctností
vlastní, chraňte ho jako oko v hlavě. Nejen proto, že postupně
tyto dary vymírají, ale hlavně kvůli tomu, že vás může něco
naučit.
Jako boží dar věnovaný
nejen lidské mysli, ale i člověku celkově, můžeme považovat už
samotný život. To že jsme vnímající a inteligentní bytosti, je
sám o sobě největší dar, jaký jsme kdy získali. Proto je
největší hřích, když si ho někdo sám vezme. Nás ostatní to
musí urazit v naší nejvyšší podstatě. A to že si ho někdo
již vzal, znamená, že ho nebyl hoden.
Je tedy na každém, co
považuje za největší dar. Ať už je to cokoliv a je mu vlastní,
měl by si ho vážit tak, jako si váží sám sebe.
Vůbec to není další z úvah, jež mi vzala dech..
OdpovědětVymazat