O
důležitosti písemnictví nemůže být ani řeč, dnes jsou
naprosto nezbytné evidence téméř všeho, protože se nelze
spoléhat jen na lidský faktor. Zápisy byly nutné již ve
starověku, tak je pochopitelné, že dnešní společnost je na nich
vlastně, dá se říci, závislá. Díky zápisům každého, kdo k
této pomyslné evoluci přispěl, jsme se mohli dostat až do dnešní
doby, do dnešní úrovně společnosti.
Úloha
literatury ve vývoji člověka však některým může unikat. I já
se ptala, k čemu jsou nějaké romány od již několik století
mrtvých autorů? Když knihy jsou vlastně výmyslem oněch autorů?
Neuvědomila jsem si totiž jednu věc. Je celkem jedno o jaký
slohový žánr jde, hlavní je její obsah. Ten poskytuje celkem
uspokojující obraz toho, jak se asi tehdy žilo, pokud to ovšem
není směřované do budoucnosti či minulosti, jaký způsob
uvažování (tehdy) autor měl, co vlastně očekával od napsání
toho díla, a mnoho dalších charakteristik, o době v níž byla
kniha sepsána ale i autorovi, lze z knih vyčíst... Nakonec se
vlastně tedy ukázalo, že není až tak zbytečná, není vlastně
vůbec zbytečná.
Abychom
správně pochopili úlohu těchto dvou pojmů, musíme se vrátit na
místo, kde to všechno začalo. Toto místo není přesně
definováno, protože asi už jen těžko zjistíme, kdo, kde a kdy
vynalezl první písmo. Důležitější však je, proč. Jak jsem
již napsala v úvodu, zápisy byly nutné už ve starověku. Musely
se evidovat zásoby a obchodní transakce, zaznamenávaly se
zkušenosti z minulých let, podle kterých poté fungovalo celé
hospodářství a dále také se v záznamech uváděli vůdci a
vládci osad nebo států. Tenhle poněkud stejný vzorec se
vyskytoval u všech starověkých států na počátku civilizace.
Mezopotámie, Egypt, Řecko,... A co stát, to jiné písmo a velice
odlišná kultura. Měli tedy společné, že zanechávali
prostřednictvím záznamů své vědomosti dalším generacím. A to
mnohdy nejen pro to, že to bylo nezbytně nutné pro udržení chodu
těchto států, ale také protože si to přáli. Tady vznikla
literatura.
Dříve
fungoval systém, že se všichni sešli a vyprávěli si příběhy
nebo své zkušenosti; tzv. ústní lidová slovesnost. Sice tohle
předávání fungovalo, jenže tyto vědomosti se poté zbytečně
ztrácely, zapomnělo se na ně. A tak jednoho dne někdo přišel s
tím, že je zapíše. Chodil, zapisoval je a dal tím impuls k tomu,
aby se vědomosti archivovaly. Vše zajímavé bylo sepsáno a
uloženo pro příští. Tak byla data zachráněna. Mnozí je
neváhali bránit i za cenu vlastního života. Pro jejich důležitost
se vedli boje. Což velice připomíná dnešní dobu.
Abych
se vrátila zpět k literatuře. Je to vlastně souhrnný název pro
veškeré psané projevy lidí, ale většinou se tím myslí jen
určitý styl – umělecký. Ten se poté dělí do mnoha skupin a
ty zase do dalších podskupin. Dnes už tedy není možné napsat
nějaké dílo na určité téma, které by se nedalo někam zařadit.
A vždy platí, že někdo něco podobného už napsal – tady se
projevuje kouzlo osobnosti, originalita.
V
knihách, které mají člověka pobavit a přinést mu nové zážitky
díky jejímu přečtení, snad i určitý druh psychického
uspokojení a klidu, se objevují příběhy. Aby byl poutavý, musí
mít spád, napětí a dobrý námět. Jinak je nezajímavý. Někdo
může právě takové vyhledávat, ale to jsou spíše výjimky.
Často se stane, že podobný scénář už někoho napadl, nebo se
objevují podobné nebo dokonce stejné postavy či celé prostředí.
A měl tentýž nápad, sepsat jej. Ikdyž se tohle stane, není
třeba si zoufat. Každý jsme jiný, máme jinou slovní zásobu,
naše myšlenky těkají jiným směrem, není tedy na místě si
myslet, že díla budou naprosto identická, to není možné.
Budou-li si velice podobná, tak stačí jen nepatrně změnit děj,
ten se pak vyvine úplně jiným směrem. Pokud se zaměříme na
téma, tak zjistíme, že je velice důležité. Lidé mají obvykle
sklon psát o tom, co by si přáli, aby se splnilo. To co se v
reálném světě nepovedlo ve světě literatury ano, kde lidstvo
prohrává, hrdinové knižní reality vyhrávají. Dám malý
příklad na posouzení. Máme příběh, ve kterém lidstvo vlastním
přičiněním zničilo prostředí na Zemi, která se stala
neobyvatelnou. Zajistili si tak „celoplanetární sebevraždu“. A
na druhé straně povídku, kde se objevil stejný problém s
životním prostředím, ale hlavní postavy na pokraji zničení
dokázaly přimět všechny lidi ke spolupráci a tak se podařilo
planetu zachránit. Který by jste si vybrali? Pokud někdo zvolil
první příběh, měl by se nad sebou zamyslet, co dělá špatně a
proč si přeje zničení Země. Pak tu máme knižní spád. Děj
musí na sebe navazovat, zahrnovat co nejširší a nejpodrobnější
popis daných situací, nesmí se zde ale objevovat příliš
nedůležitých informací. Když je hlavní hrdina zraněn asi je
nám k ničemu vědět, že v pokoji leží na stolku noviny.
Autor
se také může snažit o řešení momentálních problémů skrz
knihu. Hledá nová řešení, zkoumá je do hloubky a snaží se je
čtenáři co nejvíce přiblížit, aby se i on mohl zapojit. Může
tedy, někdy i nevědomě, zajistit, aby se o daných tématech
dozvěděla veřejnost. Každý jsme se z knih už někdy něco
naučil, co předtím nevěděl. Na počátku každé literatury je
myšlenka a napsané slovo je vždy až druhý krok. První krok, je
tedy třeba si dobře rozmyslet, protože co je na papíře, to už
tam zůstane.
Každý
člověk může, díky svému pozorování nebo teoretické úvaze,
podat svůj výklad odlišně než ostatní, naprosto nezávisle na
tom, kolik podobných děl už přečetl. Myšlenky v těch dílech
se budou sice v určitých ohledech podobat, což je naprosto
normální, protože neustále přebíráme názory jiných, pokud
nám přijdou rozumné a správné. Když tedy autor bude poctivý a
nebude opisovat každou druhou větu, bude se snažit o své vlastní
postoje a názory, vznikne „nový rozměr“ tohoto tématu. Tak
vznikne naprosto nové dílo, které už nelze s jiným ztotožnit.
Tohle se týká odborných textů, kde je cíl autorů informovat.
Díky tomu, že si to autoři uvědomili, nemusíme v encyklopediích
číst stále stejné výklady, přestože jde o stejný obor.
Závěrem
tedy: každé psané slovo by mělo být psáno s rozmyslem, stejně
jako si rozmýšlíme, co řekneme. Odborné texty by neměly
obsahovat dezinformace, dané téma musí mít autor vždy pečlivě
nastudováno a musí s ním být vyrozuměn, aby své špatné dojmy
a mýlky nepředával dál. Co se týče umělecké literatury, tady
pravidla neplatí, je absolutně na autorovi, co napíše. Pokud
ovšem chce, aby dílo se stalo oblíbené a žádané, je třeba
dodržovat rady, viz výše. Každý oficiální spis by měl být
psán podle situace, ve které bude použit. Texty by měly být
psané spisovně, o opravě pravopisných chyb nesmí být pochyb. Co
napíšeme a uvedeme se jako autora, to už nám zůstane. Aktuální
informace musí být neustále opravovány, aktualizovány a
zálohovány. Musíme si uvědomit, že psané slovo je také vážná
forma komunikace a mnohdy jediná. Proto jí musí být dána
náležitá péče. Bez psaného slova by nebyl možný dnešní
život. A čím dříve si to uvědomíme, tím lépe.
Pro mne
literatura znamená hodně. Nejen že se z knih mohu neustále učit
a získávat nové zkušenosti, ale přináší i jistou harmonii. Ve
světě knih nejsem já, ale ony slova, která se mění v představy.
Je to prodloužení naší reality, nový svět kde nejsou starosti s
našimi všedními životy. Ve svém příběhu na papíře můžeme
být kým chceme. Jen nás nesmí úplně pohltit.
Tím,
že si uvědomíme hodnotu slov, můžeme ovlivnit literaturu
přítomnosti, která se jednou stane minulostí. Musí jí být
věnována stejná váha jako minulé, již sepsané, stejně jako
té, která na své napsání ještě čeká.
Škoda jen, že to dochází tak málo lidem kolem..
OdpovědětVymazat