Kdybych měla říci,
co mne jako první napadlo, tak musím nejdříve vysvětlit
interpretaci samotného tématu. Jeho nebásnické ztvárnění zní
podle mne asi takto: „Je lepší zemřít, než žít s vědomím
absolutního neúspěchu.“ Není to sice naprosto přesné
označení, jelikož tu platí individualita, avšak účel to
splňuje.
Začnu s tím
„shořet“; nebo-li zemřít či změnit stav v tom smyslu, že
něco skončí. To bude příčina následku. Bez této události by
budoucí nebylo tak, jak má; bude. Je to počátek nejen té dané
události, ale i něčeho většího, vyššího.
Dále tu je
„vyhasnout“ a v přeneseném významu tedy „neúspěch“.
Nemusí to však být nutně neúspěch jako takový, může to být
jakákoliv událost, která nějakým způsobem rázně ovlivní běh
života nebo jeho vnímání určitou osobou. Smrt, nehoda, ...
takzvaný osudný okamžik, který svým průběhem život jedince
změní, více či méně. Je nespočetně mnoho takových událostí,
které se člověk od člověka liší. Jsou to jen možné scénáře
toho, co se stane a je prezentováno jako ztráta nebo chyba. Kdyby
se změnila určující událost, tohle by se nestalo. Osud by měl
tedy jiný spád, horší či lepší nelze říci. Buď by totiž
proběhla jedna nebo druhá událost.
Název na první
pohled evokuje konkrétní případ: „Je lepší zemřít jako
hrdina, než žít a později stejně zemřít, ale jako zbabělec.“
Ať si každý určí správnost tohoto tvrzení. Podle mne je
správné. V tomto případě se opravdu uplatňuje osvícenost.
Podrobnosti tu nejsou zapotřebí, slovo hrdina ničí všechny
pochybnosti. Je to dokonalý příklad toho, jak lze osvícenství
dosáhnout. Daný člověk při tom činu sice zemře, to však s
vědomím toho, že by jeho život stejně jednou skončil, není až
tak přesvědčivé. Zanechal by tu po sobě něco, co opravdu stojí
za to. Nejen dobrou pověst snad pro jeho blízké, ale také u
ostatních vědomí, že to byl dobrý člověk. Protože neváhal,
za něco důležitého, položit vlastní život. „Oceňujeme sami
sebe podle toho, co si myslíme, že bychom dokázali udělat. Ale
druzí nás posuzují podle toho, co už jsme udělali.“
Pokud to
zkonkretizujeme a člověk položí život za to, aby jiný přežil,
zjistíme, že tento poněkud smělý ideál je učiněnou ctností.
Jelikož zachovat někomu život je tím nějvětším darem, který
může člověk dát i dostat. Je to vlastně forma vykoupení. Jeden
život za druhý. Tak jako všechno je tohle nutné zvlášť
rozvažovat. Vím, že se tohle většinou děje v situacích, kdy na
přemýšlení není moc času, ale i několikasekundová rozvaha
může pomoci. Je nutno si po celý život uchovávat o těchto
věcech jasný názor, vzor jak se budeme v takovýchto situacích
chovat, pokud se do nich dostaneme. Usnadní to rozhodování a nejen
to, může to pomoci mnohem více, než máme obecně v povědomí.
Tím, že si ujasníme už předem priority, získáme více času na
jejich realizaci a další případné výkony. Někdy se však
představy silně liší od skutečnosti, proto je nutné je udělat
co nejrealističtější. V tomto ohledu tu vždy existuje riziko, že
se to nakonec nepodaří.
V některých
případech by toto motto mělo být naopak. Kdyby člověk měl jen
nějaké menší problémy, které by šly, poměrně snadno,
vyřešit, není důvod, aby vše hned bez rozmyslu ukončil,
přestože je to mnohdy jednodušší. Nejdříve by se měly využít
všechny prostředky k napravení vzniklé situace a až pak přejít
k nějakým drastičtějším opatřením. A pokud existuje řešení,
je třeba ho vyzkoušet. Předejdeme tak poměrně snadno lítosti.
To slavné „kdyby“. A nejen to, pokud se budeme snažit problém
odstranit, bude to pro nás záruka správnosti tohoto jednání. Až
se věci zlepší, protože to se stává nejčastěji, si řekneme,
že jsme tenkrát udělali přesně to, co bylo třeba a vše, co
jsme mohli. A sem je nutno opět dodat to, že cesty osudu jsou někdy
nevyzpytatelné a všechno se nemusí vždy podařit.
Je nutné zdůraznit
i druhou stránku věci. Snadno může být tato věta zneužita.
Určitě by se našel někdo, kdo by její význam překroutil a
využil k tomu, aby si nějak ospravedlnil svoje myšlenky a následně
své činy. Když má člověk pokřivenou mysl, jeho názory a
představy mají stejnou vlastnost. Pravý smysl by si takový člověk
uzpůsobil tak, aby vyhovoval jeho zájmům. Řeč je tu o lidech se
sebevražednými sklony. V tom jejich „Nezvládám svoje problémy,
tak už nemohu dále žít“ by je nikdo neměl podporovat, ale
naopak to odsuzovat jak to jen jde. Tohle není konvenční způsob
řešení, nikdy by se z něj stát něměl. Sebevražda je největší
hřích proti lidskosti, a nejde tu ani tak o náboženský podtext
jako o pravou podstatu věci.
Každá událost má
nějaký důvod, proč se vůbec děje. Nemá cenu pátrat proč,
protože se to stane, ať chceme nebo ne. Naším úkolem je se s
vzniklou situací vypořádat. V ideálním případě vždy všechno
vyjde a z toho bychom měli vycházet. A samozřejmě si
bezpodmínečně věřit při samotné realizaci řešení. Víra v
sebe sama a v úspěšnou nápravu je v tomto případě
neocenitelná, neodmyslitelná.
Ať už je pravý
význam tohoto tvrzení jakýkoliv, vychází z něj ponaučení.
Vždy je lepší zkusit a neuspět, než ze strachu z následků
nezkusit, a potom se nad skutečnými následky trápit, protože už
s tím nepůjde nic udělat.
Jednotlivě, podrobně rozebrané, přitom citát vyjádří vše podstatné. Pochopitelně, že jen tomu, kdo chápe, jak je myšlen.
OdpovědětVymazat"It is better to burn out than to fade away."
-Je to tak moc pravdivý. Tak moc, že i samotná myšlenka bolí..