Knihy jsou mým průvodcem od dětství,
kdy jsem se naučila číst. Tuto schopnost na pár posledních let
ztratily, avšak jejich nesmrtelnost mne znovu vábí.
Knihy jsou takový nový rozměr našeho
bytí. Je to další svět ukrytý v tom našem, ten je totiž
strašně rychlý a neutichající, proto svět knih vypadá jako
ráj. Vynález a následné rozšíření knih bych považovala za
veliký krok v historii lidstva. Knihy jsou světem, který ukrývá
všechno vědění a myšlenky lidstva. Je tím světem, kde není
nic nemožné. Tomuto světu je dána námi samými ohromná síla,
je také na nás, jak ji využijeme.
V tomto ohromném a zdánlivě
nedůležitém světě je také snadno se ztratit a horší pak opět
nalézt úspěšnou cestu ven. Můžeme se také cítit zaplaveni
informacemi, které skrývá. Takže vstup jen na vlastní nebezpečí.
Ale myslím, že toto zdánlivé riziko ani nestojí za řeč oproti
tomu, co tím můžeme získat. Nedocenitelné informace, nový druh
prožitků a zkušeností. Je to až zvláštní, co v knihách lze
nalézt. Moudrost, osvícení, duševní klid, … Obvykle tedy
jakési nové duševní schopnosti a prožitky nečekaných rozměrů.
Já si uvědomuji důležitost knih a
někteří lidé zjevně také, když byla zavedena povinná školní
četba. Tento trend však upadá, proč? Větší dostupnost počítačů
s připojením na internet dnešní mládež tak zaměstná, že si
tuto lásku ke knihám ani nedokáží vytvořit. A v dospělosti už
to nedoženou. Nevyvinou si pro to speciální předpoklad, který je
nutný. Ale dobře jim tak...
Knihy mě opravdu učí poznávat svět,
ten který skrývají, i ten, který musím žít. Je však nutno
tyto dva světy rozlišit, přestože se v mnohém podobají, nejsou
stejné, nikdy nebyly a nebudou.
Svět knih je až podivuhodně reálný.
Proč by také neměl být. Je zajímavé, že tento svět vytvořil
člověk pro člověka. Když se nad tím tak zamyslím, jak to vůbec
mohl dokázat? Neuvěřitelné.
Proto většina čtiva záleží na
autorovi; dobrý autor, dobré dílo. Špatný je špatné v obou
případech. Co je tedy hlavním záměrem knih? Název už sám
napověděl – učit. To však jistě není jediné poslání knih.
V průběhu následujících řádků se je budu snažit nalézt.
Knihy představují možnost, jak se
něco dozvědět, tedy naučit. Proto existují naučné knihy jako
encyklopedie či učebnice, nebo prostě jen obyčejné knihy, které
se věnují odborně určitému tématu. Dnes však těmto knihám
velice konkurují internetové vyhledávače a postupně je
vytlačují. Avšak na internetu může být cokoliv. Pravdivost tedy
není vůbec zaručena, zatímco u knih je. Ty procházejí přísnou
kontrolou, aby se skrz ní nešířili dezinformace. Knihy tedy
představují ideální a také poměrně dostupný prostředek k
získání chtěných informací u kterého víme, že obsahuje
opravdu pravdivé informace a pouhé teorie nebo domněnky autora
jsou samozřejmě vyznačeny.
Dále pak existují knihy dobrodružné,
romány,... a tak dále, které skrývají příběh nebo skupinu
příběhů. Má za úkol čtenáře pobavit, potěšit, zahnat nudu
a snad i něčemu, opět, přiučit. Tyto příběhy mají být čtivé
a vhodné buď pro všechny nebo jen určitou část populace. Vždy
má být napsána tak, aby se někomu líbila, stejně jako autorovi
samému. Napsáním těchto knih autoři obvykle něco sledují. Buď
se tím chtějí živit nebo je to jen jejich koníček a oni tak
chtějí ostatní obyvatele svojí inspirací obohatit. Ať je jak
chce, zájmem každého autora je, aby se jeho kniha stala čtenou a
žádanou. Proč říkám to, co je jasné? Protože kniha má účinek
nejen na jejího čtenáře, ale i samotného autora. Může díky ní
odhalit věci, které předtím neviděl. Může to brát jako
prostředek k duševnímu klidu a pozitivnímu rozpoložení, řešit
díky ní své problémy, popřípadě v ní před nimi utíkat, což
bych moc nedoporučovala. Vliv knih na člověka by se neměl
podceňovat, stejně ani zveličovat. Je tedy nezbytné najít ten
zlatý střed. Kdyby knihy neměly sílu, proč by tedy byly brány
jako hrozba, a proto páleny?
Když lidé píšou knihy pro lidi,
určitá nevědomá osobitá část jich samých se v tomto díle
otiskne. Proto je poměrně snadné podle stylu psaní poznat, kdo to
napsal a těžko něco zakrývat. Máme tedy možnost zkoumat a učit
se od jiných z toho, co někdy napsali. A zase to učit. Ať se tedy
vydám jakýmkoli směrem v hledání pozitiv u knih, vždy skončím
u toho, že nás učí. Je to opravdu jejich hlavním přínosem.
Je tedy na autorovi, aby čtenáři
vytvořil příjemné prostředí k tomu, aby se mu v tomto novém
světě líbilo. Aby stránky před jeho očima ožívali a on si
mohl bezpečně představit, co se tam asi odehrává. Stejně tak
musí zajistit, aby ho tento malý svět z papíru vtáhl natolik, že
tam bude rád setrvávat a těšit se na každou další stranu. A
nesmím zapomenout na to, že by měl autor čtenářům zajistit
možnost se z díla učit, sloužit jako výchovný prostředek i
jako prostředek pro zklidnění mysli.
Knihy v sobě skrývají novou energii
a motivaci, je-li potřeba; inspiraci, když nám dojde; slouží
jako zdroj potřebných informací; možnou cestu k hledání sebe
sama; správné knihy podporují naše dosavadní snažení;
poskytnou nám nutnou dávku duševního klidu; mohou nám zajistit
možnost, jak prožít události, do kterých se asi ani nikdy
nemůžeme dostat, případně když nechceme; i nám dávají
možnost osvětlit nové životní situace, ať již vymyšlené nebo
podle skutečných událostí; ...
Vždy však má kniha samotná něco do
sebe, a buď to začleníme do sebe samých nebo jen netečně
přejdeme a nic se nestane...
Knihy jsou důležité, jsou lékem pro duši. Není nad vůni knihy..
OdpovědětVymazat